15 april 2024

Guldregn över treor på ekonomiprogrammet

Ållebergsgymnasiet levererar igen. Under Skaraborgs UF-mässa utsågs Metallum till vinnare av årets UF-företag och Perfect Button till vinnare av årets reklamfilm. Allt firades med tårta i gymnasiets entréhall.

Metallum monter 970x400

Bakom företaget Metallum finns de fem eleverna Elin Andersson, Hanna Josefsson, Filippa Friggeråker, Elvira Olsson och Maja Modén (ej med på bild)

Grattis Metallum

Metallum utsågs till vinnare av årets UF-företag (UF - ung företagsamhet) som gick av stapeln i Lidköping Arena den 22 mars 2024.

Under torsdagen den 11 april 2024 firades segrarna åter igen med tårta i Ållebergsgymnasiets entréhall och alla treor från ekonomiprogrammet var där. Allt startade med att lärarna intoducerade eleverna i att starta UF-företag och de fick sommarlovet på sig att tänka ut en idé.

Lärare EK21 640x400

Lärare i EK21 Ewa Nordström, Marcus Alm och Anna-Lena Möller Winkvist deltog i tårtkalaset.

Metallum ville få fram en bra produkt som säljer och fick många idéer från Pinterest. De landade i att producera ljushållare och började skissa på prototyper. Efter en del försök kom de fram till nuvarande ljushållare som har sålt riktigt bra. Försäljningen har skett på marknader och många släktingar, vänner med flera har hjälpt till att sälja. Metallums ljushållare är unika, snygga och hållbara ur olika perspektiv eftersom de består av metall från spillbitar som återvinns och levereras i platta paket. Köparen monterar lätt ihop dem själv. Kunderna har bara varit positiva.

Metallum produkter 640x400

Presentation och marknadsföring är också en del av försäljningen och Metallum har hittat ett formspråk som matchar de snygga produkterna. Här presenteras de i butiken Stilfullt.

Elvira Olsson, Elin Andersson, Maja Modén, Filippa Friggeråker och Hanna Josefsson 670x400

Hela företaget Metallum, från vänster Elvira Olsson, Elin Andersson, Maja Modén, Filippa Friggeråker och Hanna Josefsson

Inte nog med det, Metallum fick även den 16 november 2023 ta emot Rotarys stipendie för årets UF-företag under Falköpings näringslivsbankett. Metallum ska nu fortsätta med tävlingen i Stockholm.

Här hittar du Metallum:
Instagram - metallum.uf
Facebook - Metallum UF
Tiktok -  metallum.uf
E-post - mmetallum.uf@gmail.com

Grattis till alla er som skapat Metallum och lycka till i framtiden.

Stort grattis även till vinnarna av årets reklamfilm!

Ella Persson och Lisa Barkhagen står bakom UF-företaget Perfect Button och vann årets reklamfilm under årets UF-mässa. Produkten består av en knapp som man kan fästa i byxorna eller någon annan nederdel. Ella och Lisa ville skapa en smart lösning att använda istället för skärp.

Ella Persson och Lisa Barkhagen 640x400

Ella Persson och Lisa Barkhagen

Med sin reklamfilm vill de visa hur man kan lösa ett problem och i juryns motivering framkom att den är tydlig, enkel och passar bra i sociala medier.

Här hittar du Perfekt Button:
Instagram - perfectbuttonuf
E-post - perfectbuttonuf@gmail.com

Grattis till vinsten och lycka till i framtiden.