Fritidshem

Fritidshemmets uppgift är att komplettera förskoleklassen och skolan och att göra det möjligt för föräldrar att förena föräldraskap med arbete eller studier. Fritidshemmet ska stimulera elevernas utveckling och lärande, erbjuda dem en meningsfull fritid, främja allsidiga kontakter och social gemenskap.

Fritidshem är en pedagogisk gruppverksamhet för elever från 6 års ålder till och med vårterminen det år då de fyller 13 år.

Fritidshemmet kompletterar skolan på två sätt:

  • Tidsmässigt genom att ta emot elever under den del av dagen då de inte vistas i skolan och under loven.   
  • Innehållsmässigt genom att ge eleverna delvis andra erfarenheter och kunskaper än de normalt får i skolan. Tillsammans bör skola och fritidshem bidra till elevernas allsidiga utveckling och lärande.

Fritidshem

Enhet

Ansvarig

Broddetorp

Gudhem

Sig-Britt Karlsson tom 29 sept

Centralskolan

Central

Carola Granath ht 2017

Dotorpsskolanlänk till annan webbplats

Dotorp

Pia Lindström Westerlund tf

Floby skola

Floby

Per Linderoth

Gudhem

Gudhem

Carina Milton Persson

Gustaf Dalén

Stenstorp

Gunilla Lind

Kinnarpsskolan

Kinnarp

Tommy Forsberg

Odensberg

Floby

Ulf Svensson

Mössebergsskolan

Mösseberg

Monica Carlgren

Regnbågen inr träningsskola

SPC

Monica Carlgren

Vartoftaskolan

Vartofta

Margareta Lindmark Holm

Vindängen

Vindängen

Ann-Christin Larsson

Yllestad

Vartofta

Margareta Lindmark Holm

Åsarpsskolan

Kinnarp

Susanne Ekstrand

Åsle fritidshem

Vartofta

Henrik Franzén

Åttagårdsskolan

Åttagården

Henrik Franzén

 

 

Fritidshemmets uppdrag

Utbildningen ska ta till vara elevernas lust att lära. Den bör utgå från nationella målen och ta hänsyn till elevernas behov, erfarenheter och tänkande, samt anpassas till att elever har olika förutsättningar. Uppdraget handlar bland annat om att stödja elevernas sociala och allmänna utveckling, utvidga och fördjupa deras kunskaper och erfarenheter, samt erbjuda en meningsfull fritid.

Eleverna får även träna på demokrati, inflytande och ansvar i praktiken. Betydelsefulla inslag i verksamheten är lek, rörelse och skapande arbete. Fritidshemmet har också ett uppdrag att samverka med förskolan, förskoleklassen och skolan för elevens bästa i ett helhetsperspektiv.

Vad styr fritidshem?

Fritidshemmet regleras i skollagen (kapitel 1-6 samt 14).

Vid sidan av skollagen är läroplanen det viktigaste styrdokumentet för verksamheten. Fritidshemmet ska tillämpa del 1 och 2 av läroplanen för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet (Lgr 11). Fritidshem vid specialskolor och sameskolor ska tillämpa specialskolans respektive sameskolans läroplaner. Elever i grundsärskolan som vistas i fritidshem omfattas av Lgr 11.

Det finns allmänna råd för fritidshemlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. De allmänna råden ger stöd och vägledning i arbetet med att planera en fritidshemsverksamhet som utgår ifrån skollagen och läroplanen och att bidra till att fler elever når målen. Materialet behandlar förutsättningarna för arbetet i fritidshemmet, rektorns pedagogiska ledarskap, lärande i fritidshemmet och samverkan med hemmet.

Avgifter och öppettider