Kvalitets- och värdighetsgarantier

En garanti beskriver och förtydligar insatser för dig som kommuninvånare. Den är såväl ett löfte som en information om vad du kan förvänta dig i kontakten med oss.  

Socialförvaltningens garantier har tagits fram i samarbete med brukare, anhöriga, representanter från pensionärs- och frivilligorganisationerna, handikapprådet samt politiker samt andra intressenter i form av s k fokusgrupper (gruppintervju).                                

Kvalitetsgarantier finns inom området Handikappomsorg. De följs upp årligen och gäller till och med 2017.

Värdighetsgarantier finns inom äldreomsorgens områden hemtjänst och äldreboende och ersätter från och med juni 2013 de tidigare kvalitetsgarantierna inom dessa områden. Detta beror på att det inom socialtjänstlagen nu finns en nationell värdegrund för äldreomsorgen som säger att arbetet inom äldreomsorgen ska inriktas på att äldre människor får leva ett värdigt liv och känna välbefinnande. Värdighetsgarantierna följs upp årligen och gäller till och med 2016.

Klicka på bilderna nedan för att läsa mer om respektive garanti.