Konsumentvägledning

Falköpings kommun erbjuder kommunens medborgare kostnadsfri rådgivning via KonsumentCentrum, som är en del av organisationen Sveriges Konsumenter.

Konsumentrådgivningen erbjuder hjälp inom följande områden.

  • Juridik – vad säger lagen om rättigheter och skyldigheter, köp och avtal, garanti, bytesrätt, öppets köp, ångerrätt och distansavtal.
  • Klagomål – om det går fel, om du är missnöjd med en vara eller tjänst eller upplever att annonseringen varit vilseledande

Tre dagar i veckan har du möjlighet att kontakta KonsumentCentrum via telefon eller e-post. 

Telefon: 0515-88 51 09. Öppettider: Måndag, onsdag kl. 9-11 och 13-15 samt fredag kl. 9-11.

E-post: radgivning@konsumentcentrum.se 

På Konsumentverkets webbplats Hallå Konsumentlänk till annan webbplats kan du också få hjälp med dina frågor och det går också att ringa på telefon 0771-525 525, vardagar mellan kl 9-17.

 

 Ny konsument i Sverige?

Konsumentverket har tagit fram ett material till nya konsumenter i Sverige. Det består av information på webbplatsen hallåkonsument.se och en film, allt på enkel svenska och översatt till de sju vanligast förekommande språken enligt asylstatistiken.  De tar upp vanliga konsumentproblem och tips vad man ska tänka på vid köp, avtal och när man vill klaga på en vara eller tjänst.

Här finns materialet: hallakonsument.se/ny-i-sverigelänk till annan webbplats

Se upp för företag som säljer NIX-tjänst

Just nu tycks många i Skaraborg och i Falköping bli uppringda av företaget Nix Spärrservice. Företaget erbjuder sig att nixa din telefon. På så vis slipper du få oönskade samtal som gäller marknadsföring och försäljning av produkter. Nix Spärrservice tar 290 kr för att utföra denna tjänst. Att nixa telefon är egentligen en gratis tjänst som du enkelt kan beställa genom Nixtelefonlänk till annan webbplats.Om du redan har en nixad telefon och blivit uppringd av Nix Spärrservice kan du anmäla företaget till Konsumentverket, www.kov.selänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster, eftersom det strider mot god marknadsföring att ringa säljsamtal till ett nixat nummer.

Den 13 juni 2014 införs nya regler vid distansavtal

Den gamla distans- och hemförsäljningslagen byter namn till Lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokal. De nya reglerna ska gälla inom hela EU och innebär både plus och minus för svenska konsumenter. De viktigast förändringarna:

  • Gatuförsäljning omfattas av numera av ångerrätt, det vill säga köp som sker på gator, torg och andra tillfälliga försäljningsställen. Det totala priset måste överstiga 400 kr för att ångerrätten ska gälla.
  • Ångerfristen vid distansavtal är 14 dagar och börjar löpa vid köp av varor när konsumenten får varan och vid köp av tjänster när konsumenten informeras om ångerrätten. Det innebär ett sämre konsumentskydd än tidigare. En konsument som blir uppringd av en telefonförsäljare måste vara observant på informationen som lämnas under samtalet. Tackar konsumenten till exempel ja till ett abonnemang börjar 14 dagars ångerfrist löpa direkt, inte som tidigare när det kom en avtalsbekräftelse via post eller e-post. Ångerrätten blir därmed kortare och kan medföra att fler konsumenter inte uppfattar sin ångerrätt.
  • Näringsidkaren har rätt att ta ut ersättning för värdeminskning när en konsument ångrar ett köp. Tidigare fick konsumenten undersöka varan men inte använda den, nu kan konsumenten ångra köpet även om varan har använts. I så fall har näringsidkaren rätt till ersättning för varans värdeminskning. Här kan det förmodligen bli en del svårigheter att bedöma nivån på ersättning, så länge praxis saknas. Allmänna Reklamationsnämnden är den instans som kan pröva sådana tvister.

Planera din ekonomi

Konsumentverket har ett bra hjälpmedel för dig som vill få bättre översikt av din ekonomi. Prova budgetkalkylenlänk till annan webbplats

Problem med telefonförsäljare

Ett "ja" på telefon kan bli bindande. Du har som konsument normalt 14 dagars ångerrätt vid telefonförsäljning. Företaget måste skicka en orderbekräftelse som både beskriver avtalet och hur du ska ångra dig. Följ anvisningarna noga och släng inte bekräftelsen, det kan vara bra att ha om det blir problem! Ibland räcker det inte att ringa företagets kundtjänst, vill du ångra dig är det bra att maila eller skriva ett brev. Helst bör brevet skickas som rekommenderad post.
Mycket telefonförsäljning handlar om att byte av elbolag och telebolag. Tänk på att du kan ha en bindningstid i ditt gamla bolag och risken finns att du får betala dubbla abonnemang.
Om du vill slippa telefonförsäljare kan du registrera din fasta telefon hos NIX genom att ringa 020-27 70 00 eller via hemsidan http://www.nixtelefon.orglänk till annan webbplats
Från våren 2014 har många bolag börjat ringa säljsamtal till mobiler. Du kan "nixa" din mobiltelefon genom att ringa 077- 228 00 00.          
        

Reklamationsbrev 

Vill du har tips hur du kan skriva ett reklamationsbrev?
Använd dig av klagoguidenlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster