VA-kundtjänst och vanliga frågor

Kundtjänst

Hos VA-kundtjänst tar vi hand om fakturor och abonnemang för vatten och avlopp, samt uppsättning av vattenmätare i kommunen.

Ring 0515-88 52 70 (mån-tors 7.30-16)
Eller mejla: kundtjanst.va@falkoping.se

Vanliga frågor om vatten och avlopp

Här följer ett antal vanliga frågor med svar. Frågorna är indelade efter olika teman. Hittar du inte svar på dina frågor är du välkommen att kontakta kundtjänst.

Faktura

Kan jag betala min faktura via autogiro?
Ja, det går bra. Kontakta kundtjänst för mer information. Det räcker inte att meddela din bank.

Kan jag betala med e-faktura?
Ja. Härlänk till annan webbplats kan du läsa om det. Alternativt, kontakta kundtjänst för information om hur du anmäler till e-faktura.

Vad ska jag göra om jag tappat bort min faktura?
Kontakta kundtjänst så får du en ny faktura.

Hur många fakturor får jag per år?
Fakturorna kommer fyra gånger per år, dvs. en gång per kvartal. Om något annat önskas, kontakta kundtjänst. 

Vatten

Hur hårt är det kommunala vattnet?
Det kommunala vattnet som kommer från Vättern är mjukt, 3,5°dH (tyska hårdhetsgrader).

Mjukt vatten innebär att man inte behöver ha avhärdare i diskmaskiner och att man kan använda lite mindre tvätt- och diskmedel.

Varför är vattnet gråvitt?
Ibland kan det komma med luft i vattnet, det är vanligt. Det gråvita är alltså luftbubblor. Bubblorna är helt ofarliga och försvinner så småningom.

Varför är vattnet brunt?
Delar av vattenledningsnätet består av galvaniserade rör och järnrör. Med tiden bildas det rost på insidan av rören och vid förändringar i drift eller tryck kan rost lossna och missfärga vattnet.

Om detta händer, spola ur samtliga kranar tills det kommer klart vatten igen. Rostfärgat vatten är inte hälsofarligt, men om du ändå är orolig kan du kontakta kundtjänst.

Hur stor är normalförbrukningen av vatten?
En familj på fyra personer förbrukar i genomsnitt 150 kubikmeter per år.  

Vattenmätare

När ska jag läsa av vattenmätaren?
Varje år i mars-april skickas ett avläsningskort ut till samtliga abonnenter. Avläsningskortet fylls i och returneras portofritt eller registreras hos Idata. Det står utförligt på kortet vilka alternativ man har för att lämna sin avläsning. 

Det är även viktigt att läsa av mätaren vid flytt så att rätt person debiteras rätt kostnad. Flyttanmälan görs på en särskild blankett som ska undertecknas av fastighetens gamla och nya ägare. Se stycket nedan, "Flyttanmälan".

Varför rör sig kugghjulen i vattenmätaren?
Kugghjulen kan röra sig fram och tillbaka på grund av tryckförändringar. Vid förbrukning av vatten rör sig hjulen alltid medsols.

Är det fel på min vattenmätare om den är vattenfylld även i display-fönstret?
Nej, de nya mätarna är vattenfyllda. Ibland kan det ligga kvar en luftbubbla under glaset, men den försvinner efter ett tag.

Hur länge kan en mätare sitta uppe innan den byts ut?
Den vanligaste mätarstorleken hos en normalvilla är 2,5 kubikmeter. En sådan mätare byts efter 10 år. Större mätare byts oftare.

Vad ska jag göra om jag misstänker att min mätare inte fungerar?
Kontakta kundtjänst.  

Flyttanmälan

Hur säger jag upp mitt abonnemang på vatten och avlopp vid flytt?
Abonnemanget sägs inte upp automatiskt genom flyttanmälan till Adressändring eller vid ändring av folkbokföringsadress. Du behöver själv anmäla detta till VA-avdelningen. Detta gör du här på webben eller ringer kundtjänst och ber om att få rätt blankett hemskickad.

Fyll i blanketten direktPDF

OBS! För att fylla i blanketten krävs Adobe Reader version 9 eller nyare. Du kan ladda ner den senaste versionen här:

Hämta Adobe Reader